Black Friday Week: tot 35% korting op ALLE producten!

De Invloed van slapen op sport en werkprestaties, wat moet je weten?

Slapen, bewegen en werken. Drie hele belangrijke aspecten in ons leven. Belangrijk is dat je nachtrust goed is zodat je sport en werkprestaties ook goed zijn. Maar hoe komt het nou dat slaap zo’n goede invloed heeft op je sport en werkprestaties? Dat leggen we je uit in deze blog!

Waarom is slapen eigenlijk zo belangrijk?
Iedereen weet dat slapen belangrijk is. Het wordt ons al sinds kinds af aan met de paplepel ingegoten. Maar waarom is het dan zo belangrijk? Wanneer je in slaap valt gaat je lichaam hard aan het werk om de dag te verwerken. Hierdoor kun je de volgende dag fris beginnen en heeft je lichaam rust gehad. Wanneer je minder slaapt heeft dit gelijk invloed op jouw gedrag van de volgende dag. Veel gapen, dingen vergeten, minder alert en ga zo maar door.
Wanneer je dus voldoende slaap hebt, geeft dit de volgende dag gelijk positief resultaat. Dit komt doordat in je slaap groeihormonen werkend zijn. Deze groeihormonen, zoals bijvoorbeeld testosteron, zorgen ervoor dat je lichaam zich weer hersteld. Deze hormonen hebben ongeveer 8 uur nodig om volledig aangevuld te worden. Dit verschilt per persoon en leeftijd.

Invloed van slapen op sportprestaties en andersom!
Slaap je onvoldoende, dan heeft jouw lichaam niet de tijd om zich te herstellen van de voorgaande dag. Dit geldt voor je lichaam, dus ook voor je spieren. Spieren heb je hard nodig tijdens het sporten dus is het essentieel dat deze genoeg rust krijgen.
Daarnaast hebben sportprestaties ook invloed op je slaap. Je zou denken dat net voor het slapen gaan nog even sporten goed voor de nachtrust is. Echter is het helemaal niet zo’n slim plan om voordat je naar bed gaat te gaan sporten. Mensen die goed slapen vallen vaak in slaap door een lage lichaamstemperatuur. Door inspanning stijgt je lichaamstemperatuur en heeft dit dus een slechte invloed op de nachtrust. Ook maakt je lichaam adrenaline aan tijdens het sporten. Hier word je actief van en dat is niet bepaald het gene wat jouw lichaam nodig heeft als je in bed ligt en wil gaan slapen. Wel heeft overdag sporten een goede invloed op je slaap. Als je overdag actief bent slaap je ‘s nachts als een roosje. 

Invloed van slapen op werkprestaties
Slaaptekort heeft een aantal gevolgen op jouw werkprestaties van de volgende dag. Er is wel een verschil in kortdurend slaaptekort en langdurig of chronisch slaaptekort. Bij kortdurend slaaptekort kun je de volgende dag last hebben van, hoofdpijn, prikkelbaar zijn, slecht concentratievermogen, veel gapen, gebrek aan energie en natuurlijk een vermoeid gevoel.
Chronisch slaaptekort heeft een stuk meer gevolgen op jouw prestaties. Het heeft dezelfde gevolgen als kortdurend slaaptekort maar daar komen, stemmingswisselingen, een minder spraakvermogen, lagere reactiesnelheid, verminderd immuun- of afweersysteem, hoge bloeddruk, depressie en huidveroudering nog bij. Deze aspecten hebben allemaal invloed op je prestaties op werk. Zorg dus voor een goede nachtrust zodat deze nadelige gevolgen zich niet voordoen. 

Heeft sporten invloed op de concentratie van een kind?
Kinderen bewegen enorm veel en dat is hartstikke gezond! Ze krijgen op school ook zeker de mogelijkheid om genoeg te bewegen en dat is met een reden. Ze kunnen in de pauze buiten spelen en er zijn elke week momenten om tijdens gym te sporten. Waarom is bewegen voor een kind dan zo belangrijk op school? Door op een dag even te bewegen worden de hersenen van een kind gestimuleerd om een aantal taken beter uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan Bepaalde beslissingen nemen maar ook snel switchen tussen belangrijke taken die ze moeten uitvoeren. Ze kunnen beter prioriteiten stellen en slaan informatie sneller op. Deze taken gaan allemaal beter omdat de hersenen door sporten en beweging meer zenuwcellen aanmaken. Ook zorgt het voor een toename van verbinding van zenuwcellen, een verbeterde doorbloeding en een verhoging van de hersenstofjes dopamine, adrenaline en BDNF. Daarnaast gebruik je voor bewegingsactiviteiten dezelfde hersenhelft als voor effectief en doelgericht leren.

Jouw sport en werkprestaties verbeteren met een verzwaringsdeken!
Het beste is om deze problemen te voorkomen. Wie wil er nou niet heerlijk slapen en de volgende dag weer kwiek voor de dag komen? Met onze Noxie verzwaringsdekens hoef jij je nooit meer zorgen te maken over een onrustige of slechte nachtrust. Een verzwaringsdeken is vergelijkbaar met een normale deken, maar heeft extra gewicht. Het extra gewicht geeft een diepe druk op het lichaam wat de nachtrust bevordert. Dit zal er dus voor zorgen dat je een betere nachtrust hebt en dit resulteert zich gelijk in je prestaties van de volgende dag. Door de vele voordelen van een verzwaringsdeken is slapen nog nooit zo fijn geweest!

Welke verzwaringsdeken past bij jou?
Het is bij het kiezen van een verzwaringsdeken heel belangrijk om op het gewicht van de deken te letten. Het gewicht van de deken zorgt voor een bepaalde druk. Naarmate het gewicht van de deken stijgt zal de druk ook stijgen. Het gewicht van de deken ligt aan jouw eigen gewicht. Wanneer jij 80 kilogram weegt is het verstandig om een verzwaringsdeken van 8 kilogram te nemen. De vuistregel voor een correct gewicht is tussen de 9% en 12% van het lichaamsgewicht.

Wil jij jouw nachtrust verbeteren zodat jouw sport en werkprestaties verbeterd worden? Bekijk dan onze Noxie verzwaringsdekens zodat je eindelijk weer lekker kunt slapen. Slaapt de deken niet zoals verwacht? Dan heb je altijd 30 dagen slaapgarantie!