Dé 6 tips om in slaap te vallen

Een van de vervelendste dingen die wij als mensen ervaren is het niet in slaap kunnen komen. Je gaat nog erger je best doen om in slaap te vallen, waardoor het helemaal niet lukt. De een heeft hier nooit last van, de ander soms, maar er zijn ook mensen die hier bijna altijd last van hebben. Die mensen willen wij heel graag helpen. Daarom lees je in deze blog zes slaaptips om beter en sneller in slaap te komen. 


SLAAPTIP 1: VERLAAG DE SLAAPKAMER TEMPERATUUR

We beginnen met de temperatuur in de slaapkamer. De optimale slaap wordt namelijk bereikt wanneer het in de slaapkamer tussen de 16 en 18 graden is. Om sneller en beter in slaap te vallen, moet de lichaamstemperatuur dalen. Als het in de kamer te warm is of je dekbed te dik is, kan de lichaamstemperatuur dus niet dalen.


SLAAPTIP 2: GEEN TECHNOLOGIE IN SLAAPKAMER


Elektronische apparaten stralen blauw licht uit. Dit verstoort ons bioritme. De korte golflengte van de lichtstralen prikkelen de fotoreceptoren en stimuleren het pupilreflex. Makkelijk gezegd, blauw licht vertraagt de productie van melatonine. Melatonine is een hormoon wat verantwoordelijk is voor slaap en ons moe maakt. Daarnaast is er altijd de verleiding om nog even op sociale media te kijken of om nog even de televisie aan te zetten. Dit zorgt allemaal voor prikkels net voor het slapen gaan. Het is dus heel belangrijk om te slapen in een technologie-vrije ruimte.


SLAAPTIP 3: VERMIJD CAFEÏNE EN ALCOHOLHOUDENDE DRANKEN


Cafeïne houdt je hersenen actief en beïnvloedt je biologische klok. Daardoor kun je pas later in slaap vallen en slaap je te kort en onrustig. Cafeïne zit bijvoorbeeld in koffie, energiedrankjes, zwarte en groene thee en cola. Het beste is om na twee uur ‘s middags geen cafeïne-houdende dranken meer te drinken. Al na één glas alcoholhoudende drank slaap je minder diep en word je ‘s ochtends alsnog vermoeid wakker.


SLAAPTIP 4: ZORG VOOR EEN VAST RITME


De meeste mensen hebben wel eens ooit gehoord over onze biologische klok. Wat veel mensen niet weten is dat die biologische klok ook daadwerkelijk bestaat. Ons lichaam heeft twee interne systemen die samenwerken om te regelen wanneer we slapen en wanneer we wakker zijn. Om de biologische klok in balans te houden, is het belangrijk dat we proberen om een consistent slaapschema te volgen. Probeer dus om elke avond op dezelfde tijd naar bed te gaan en word elke ochtend op dezelfde tijd wakker. Gebruik een wekker in plaats van een smartphone om ‘s morgens wakker te worden (zie volgende tip).


SLAAPTIP 5: GEBRUIK GEEN SMARTPHONE ALS WEKKER 


Zoals eerder benoemd zijn elektronische apparaten in je slaapkamer niet gezond voor je slaap. Daarom is het belangrijk om ook je wekker niet via een smartphone te gebruiken. Wanneer je een gewone wekker als alarm gebruikt, hoef je geen smartphone mee naar je slaapkamer te nemen. Hierdoor voorkom je ook meteen de verleiding om op social media te gaan scrollen of andere dingen te kijken wanneer je eigenlijk moet gaan slapen. Daarnaast is door experts aanbevolen om te stoppen het gebruik van een smartphone als wekker, omdat het, naast de slechte straling, je humeur kan veranderen en zelfs je angstgevoelens vergroot.


SLAAPTIP 6: EEN NOXIE PREMIUM VERZWARINGSDEKEN


Wat is een Noxie Premium Verzwaringsdeken? 

Verzwaringsdeken zijn iets zwaardere dekens. Deze dekens bevorderen de afgifte van de gelukshormonen dopamine en serotonine en verlagen tegelijkertijd het niveau van het stresshormoon cortisol. De subtiele druk die door het gewicht van het deken wordt uitgeoefend, geeft het lichaam een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Dat resulteert in een euforisch gevoel van volledige ontspanning van het lichaam en zenuwstelsel. Hierdoor geeft het lichaam ook nog eens het slaaphormoon melatonine af. Dit zorgt ervoor dat je vredig, dieper en sneller in slaap kan vallen of rustig kan ontspannen op de bank.  


Hoe werkt een Noxie Premium verzwaringsdeken? 

Een verzwaringsdeken werkt door middel van diepe druk stimulatie. Een therapeutische techniek die door de zwaardere druk op je lichaam ervoor zorgt dat je meer ontspannen bent. Ook zorgt deze therapeutische techniek ervoor dat er meer gelukshormonen aangemaakt worden zoals serotonine en dopamine. Door het verzwaarde gewicht van het zwaarte deken kunnen mensen met bijvoorbeeld stress zich sneller ontspannen en worden ze meer uitgerust wakker. Er zijn over de jaren heen steeds meer wetenschappelijke onderzoeken geweest die de positieve en effectieve invloed van een verzwaringsdeken bevestigen. 

Hoe kan Slaaplekkerder.nl jou hierbij helpen?

Wij van Slaaplekkerder.nl bieden verschillende Noxie verzwaringsdekens aan. De dekens zijn verkrijgbaar in de gewichten 5KG, 6KG, 7KG, 8KG en 9KG en 10KG.  Daarnaast heb je de meest optimale ervaring van een verzwaringsdeken als je hem combineert met een bijpassende verzwaringsdeken hoes. Zo slaap je nog comfortabeler en kun je lekker lang blijven genieten van je verzwaringsdeken. Bij Slaaplekkerder.nl hebben we een vaste verzwaringsdeken aanbieding waarbij je in een voordelige bundel de beste verzwaringsdeken met hoes kunt kopen. De Noxie Verzwaringsdeken bundel is verkrijgbaar in 5KG, 6KG, 7KG, 8KG, 9KG en 10KG.

Voor iemand die ‘s nachts slecht slaapt of moeilijk in slaap komt is het van belang dat er een betere nachtrust zal worden ervaren om zo ernstige vermoeidheid te voorkomen. Een verzwaringsdeken kan ervoor zorgen dat je beter tot rust komt en overdag minder stress ervaart. Waardoor je geconcentreerd en effectiever kan werken en meer uit je dag haalt. 

Ben je na het lezen van de blog benieuwd of een verzwaringsdeken jou kan helpen bij je slaapstoornis? Bekijk dan onze Noxie verzwaringsdekens en kom erachter of het iets voor jou is! Je krijgt nu 10% korting op jouw verzwaringsdeken met de kortingscode ‘slaaptips’. *De code is alleen geldig wanneer er geen kortingsacties zijn.
Nederlands