Dit doet voldoende nachtrust met je!

Het zal voor niemand een verrassing zijn om te horen dat goed slapen cruciaal is voor een goede gezondheid en een gelukkig leven. Het zorgt ervoor dat we vol energie de dag doorkomen, maar waarom is voldoende nachtrust nou zo belangrijk?

 

1. Slaap bevordert een gezond gewicht 

Voldoende slaap draagt bij aan een gezond gewicht. Als je regelmatig kort en slecht slaapt, dan loop je een hoger risico op het ontwikkelen van overgewicht en zelfs obesitas. Uit studies is namelijk gebleken dat slechte slapers over het algemeen meer eetlust hebben en geneigd zijn meer calorieën te nuttigen. Dit komt omdat het slaapgebrek de hormonen verstoort die de eetlust reguleren: je maakt meer ghreline (het hormoon dat zorgt dat je honger krijgt) en minder leptine (het hormoon dat je eetlust onderdrukt) aan, waardoor je dus meer honger hebt. Daardoor ben je sneller geneigd om te gaan eten, dan wanneer je goed slaapt.

Mensen die voldoende slapen hebben over het algemeen meer energie en meer motivatie om bijvoorbeeld te sporten of op een andere manier actief bezig te zijn.

 

2. Betere concentratie en productiviteit 

Je hersenen functioneren beter wanneer je goed en voldoende slaapt. Je kunt onthouden en je concentreren, presteert beter, bent productiever en je kunt dingen beter opnemen. Bovendien komt het je probleemoplossend vermogen ten goede als je goed slaapt. Slecht en kort slapen kan je hersenfunctie negatief beïnvloeden. Het is wetenschappelijk bewezen dat een verzwaringsdeken een positief effect heeft op de nachtrust. Een goede nachtrust kan voor iedereen anders werken. Het is dus belangrijk om goed de informatie over een verzwaringsdeken te bestuderen om te bepalen of een verzwaringsdeken bij jou past.

 

3. Goed slapen verbetert je sportprestaties 

Een van de manieren om je lichaam rust te geven is door te slapen. Tijdens je slaap is je lichaam volledig in rust, waardoor dit anders is dan enkel rusten door op de bank te zitten. Terwijl je aan het slapen bent zorgen verschillende stoffen in je lichaam voor het herstel van je spieren. Wanneer je niet voldoende slaap zou nemen, zouden je spieren veel langer doen over het herstel. Ook is het zo dat, wanneer je slecht en minder lang slaapt, je trager reageert en je minder kracht hebt in je lichaam, waardoor de sportprestaties minder worden.

Daartegenover staat dat, wanneer je goed en voldoende slaapt, je prestaties verbeteren: je bent sneller, nauwkeuriger, reageert vlotter en voelt je beter. Ook verklein je het risico op blessures als je uitgerust bent als je gaat sporten.

Minder dan zes uur slapen verhoogt namelijk de kans op sportblessures. Vooral musculoskeletale overbelasting. Dit komt door de afgenomen proprioceptie, verslechterde coördinatie en tragere reactietijden.

 

4. Goed slapen balanceert de hormoonhuishouding 

Wanneer je slaapt krijgt het lichaam tijd om te rusten. Ook de hormoonhuishouding heeft deze uren nodig om in balans te komen. Dit is bijvoorbeeld belangrijk om het stresshormoon cortisol te balanceren en ook het hormoon insuline, dat de bloedsuikerspiegel reguleert. Weinig slapen kan schommelingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaken. Daarnaast is de hoeveelheid die je slaapt direct van invloed op je immuunsysteem. Mensen die goed slapen zijn minder vatbaar voor ziektes. 

 

5. Een voldoende nachtrust laat de huid stralen

In de nacht vernieuwen je huidcellen zich en worden toxines afgevoerd. Een goede nachtrust zorgt er daardoor voor dat de huid gaat stralen. Als je langdurig slecht slaapt zal je huid er sneller ouder uit gaan zien.

 

6. Slaap beïnvloedt je emoties en contact met anderen 

Met voldoende slaap kun je beter sociaal functioneren en ben je beter in staat om de emotionele uitingen van andere mensen te herkennen, zoals bijvoorbeeld boosheid of geluk. Een goede nachtrust houd je humeur in evenwicht en zorgt voor betere interactie tussen jou en andere mensen. Wanneer je goed slaapt ben je vrolijker en positiever en zorgt ervoor dat je zorgelozer in het leven staat.

 

Verzwaringsdeken

Een verzwaringsdeken is anders dan een normaal deken, omdat er bij een verzwaringsdeken gebruik wordt gemaakt van diepe druk stimulatie. Een verzwaringsdeken zorgt voor een gebalanceerde druk over het lichaam waardoor gelukshormonen als serotonine en dopamine worden aangemaakt.

Een verzwaard deken geeft het gevoel van het krijgen van een “stevige knuffel”, waardoor de hersenen geprikkeld worden en verschillende gelukshormonen vrijkomen. Denk naast de serotonine en dopamine ook aan het hormoon oxytocine wat vrijkomt na het krijgen van een knuffel. Deze hormonen hebben een positief effect op ons immuunsysteem. Ze bevorderen de nachtrust, onze gezondheid en de verwerking van prikkels in de hersenen.

Door de subtiele druk van een verzwaringsdeken beweeg je minder waardoor je rustiger slaapt. Het rustgevende effect van een verzwaringsdeken geeft je een veilig gevoel wat effectief werkt tegen stress en angst. 

 

Kortom, het is dus bewezen dat voldoende nachtrust enorm belangrijk is voor je gezondheid. Heb jij slaapproblemen of probeer jij je slaap te optimaliseren. Dan is een verzwaringsdeken misschien iets voor jou! Lees gerust onze artikelen Verzwaringsdeken: Alles wat je moet weten! en De 5 effecten van een verzwaringsdeken en kom erachter of een verzwaringsdeken is wat jij nodig hebt!