Hoe belangrijk is een goede nachtrust voor jongeren?

Een goede nachtrust is enorm belangrijk voor de gezondheid, dit geldt natuurlijk ook voor jongeren. Een onderzoek van de hersenstichting wijst uit dat 42.7% van de jongeren te kort slapen en 43.4% een slechte slaapkwaliteit ervaart. We brengen ⅓ van ons leven slapend door, waardoor het van cruciaal belang is dat de kwaliteit van de nachtrust van voldoende niveau is.

 

Slapen is noodzakelijk

De meeste jongeren vanaf 12 jaar hebben ongeveer negen uur slaap nodig per nacht. Die behoefte vermindert pas als ze 18 jaar zijn, dan wordt het ongeveer achtenhalf uur. Sommige jongeren hebben meer slaap nodig dan anderen. Er zijn jongeren die aan vijf uur slaap genoeg hebben, maar er zijn ook jongeren die zich na 10 uur slaap nog niet uitgerust voelen. Het is dus van belang dat jongeren goed slapen om zich fit en gezond te voelen. Toch slaapt een op de vier jongeren te weinig en dat kan ontstaan door veel factoren. 

 

Veel voorkomende oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen waardoor jongeren slecht of te weinig slapen. Een van de meest voorkomende oorzaken waar je (zelf als ouder) invloed op kan hebben is het gebruik van telefoons, laptops of tablets voor het slapen. Soms blijven ze tot laat series kijken, appen of televisie kijken wat van negatieve invloed is op de nachtrust. Door het licht van de beeldschermen kunnen ze moeilijker in slaap komen en slapen ze minder. Je kunt hier afspraken met je zoon of dochter over maken om het gebruik hiervan te beperken.

 

Negatieve gevolgen

Een slechte nachtrust brengt negatieve gevolgen met zich mee. Jongeren met een slechte nachtrust hebben over het algemeen last van concentratieproblemen. Dit kan in extreme gevallen zelfs leiden tot leerproblemen, wat invloed heeft op de schoolprestaties. Slaaptekort bij jongeren kan ook problemen in de stemming veroorzaken, zoals angst en depressie. Dit kan al voorkomen bij jongere kinderen, dus het is zaak om hier waakzaam voor te zijn.

 

Slaapproblemen bij kinderen met autisme en ADHD

Slaapproblemen komen veel voor bij mensen, voornamelijk kinderen en jongeren, met een autismespectrumstoornis (ASS). Zij vallen moeizaam in slaap, worden ‘s nachts vaak wakker en ontwaken ook weer vroeg. Vergeleken met leeftijdgenoten zonder ASS is de algemene slaapkwaliteit slechter. 

Uit onderzoek blijkt dat mensen met ADHD ‘s nachts actiever zijn, de nachtrust vaker onderbroken wordt en ze minder tot rust komen in hun slaap. Je maakt tijdens het slapen verschillende slaapfasen door,  waarvan de diepere slaap en de droomslaap (REM-slaap) het belangrijkst zijn. Het percentage REM-Slaap dat aan de nacht wordt besteed, is bij hen minder dan bij mensen zonder ADHD.


Er zijn verschillende manieren om de kwaliteit van de nachtrust voor kinderen en jongeren te verbeteren. Toch is de ene manier effectiever dan de andere. Een uiterst effectieve oplossing om de slaapkwaliteit te verbeteren is een verzwaringsdeken, waarbij gebruikt wordt gemaakt van diepe druk stimulatie.

 

Verzwaringsdeken tegen een slechte nachtrust bij kinderen

Een verzwaringsdeken is anders dan een normaal deken, omdat er bij een verzwaringsdeken gebruik wordt gemaakt van diepe druk stimulatie. Deze therapeutische toepassing groeit wereldwijd enorm in populariteit. Ook in Nederland ervaren steeds meer mensen de positieve effecten van een verzwaringsdeken.

De subtiele druk van een verzwaringsdeken zorgt ervoor dat je tijdens het slapen minder beweegt, waardoor je rustiger slaapt en beter tot rust komt.  Over het algemeen zijn kinderen erg actief tijdens het slapen. Ze dromen en bewegen veel, wat de nodige energiekost. Daarom is een verzwaringsdeken dus de ideale oplossing om kinderen de nachtrust te geven die ze nodig hebben. 

Het rustgevende effect van een verzwaringsdeken draagt positief bij aan de prikkelverwerking van (prikkelgevoelige) kinderen. Ze voelen zich hierdoor sneller ontspannen en ervaren minder angst om te gaan slapen. Het gevolg hiervan is dat ze sneller in slaap vallen, minder prikkels te verwerken hebben en een betere slaapkwaliteit ervaren. De diepe druk stimulatie zorgt voor een diepere slaap en een langere nachtrust wat de slaapkwaliteit bevordert. Een verzwaringsdeken is dus ook uitermate geschikt voor kinderen met autisme, ASS en ADHD.  

Het is belangrijk om het juiste gewicht van een verzwaringsdeken te kiezen. Wij raden aan om een verzwaringsdeken die ongeveer 10% van het lichaamsgewicht weegt te kiezen. Indien je twijfelt over het juiste gewicht raden wij aan om voor de zwaarste optie te gaan.